Dersin Adı | Türkiye’de İş Ortamı |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BA 445 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Ders öğrencilere, Türkiye’deki iş ortamını karşılaştırmalı ve tarihsel bir bakış açısıyla derinlemesine anlama fırsatı sağlamayı amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, Türkiye’deki iş ortamını tarihsel ve karşılaştırmalı bir bakış açısıyla tartışmaktadır. Dersin içeriği, ulusal iş sistemi yaklaşımını ve Türkiye’deki iş sistemi özelliklerinin tarihsel değişiminin, devlet-iş ilişkileri, örgüt yapıları, stratejileri, yönetici elitleri ve yönetim uygulamaları açısından analizini kapsamaktadır. Ayrıca, Türkiye’deki girişimci davranışını ve iş faaliyetlerinin örgütlenmesini biçimleyen ekonomik, politik ve kurumsal koşullar incelenmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş | |
2 | Yönetim ve Örgütlerde Karşılaştırmalı Bakış Açıları: Kurumsal yaklaşımlar | Carla I. Koen. 2005. Chapter 4.2: The Business Systems Approach, pp. 155-166. Comparative International Management. McGraw-Hill: London. |
3 | Türkiye’deki İş Ortamına Giriş | Berkman, Ümit, ve Özen, Şükrü. 2007. Turkish Business System and Managerial Culture: State-Dependency and Paternalism in Transition. Eduardo Davel, Jean-Pierre Dupuis, et Jean-François Chanlat (Der.), Gestion en contexte interculturel : approches, problématiques, pratiques et plongées. (Chapter VI.4) Québec, Presse de l’Université Laval et TÉLUQ/UQAM. |
4 | Türkiye’de Özel Girişimciliğin Dünü ve Bugünü | Buğra, Ayşe. 1994. Chapter 2: Private Business in Turkey: Past and Present. State and Business in Modern Turkey. Albany: State University of New York Press, pp. 35-93. |
5 | Türkiye’de İş Ortamının Politik Bağlamı | Buğra, A. 1994. Chapter 3: Political Context of Business Activity. State and Business in Modern Turkey. Albany: State University of New York Press, pp. 95-169. |
6 | Değişen Devlet-İş İlişkileri | Buğra, Ayşe ve Savaşkan, Osman. 2012. Politics and class: The Turkish business environment in the liberal age. New Perspectives on Turkey, 46: 27-63. |
7 | Türkiye’de İşletme Grupları (Holdingler) | Colpan, Aslı. M. 2010. Business Groups in Turkey. In A. Colpan, T. Hikino, J. R. Lincoln (eds). The Oxford Handbook of Business Groups, pp. 486-525, Oxford University Press: Oxford |
8 | Türkiye’de Kurumsal Yönetim | Selekler-Gökşen, Nisan, ve Yıldırım-Öktem, Özlem. 2009. Countervailing institutional forces: Corporate governance in Turkish family business groups. Journal of Management and Governance, 13: 193-213. Yıldırım-Öktem, Ö, ve Üsdiken, B. 2010. Contingencies versus External Pressure: Professionalization in Boards of Firms Affiliated to Family Business Groups in Late-Industrializing Countries. British Journal of Management, 21: 115-130. |
9 | Türkiye’de Yönetici Seçkinler | Yamak, S. ve Üsdiken, B.2006. Economic Liberalization and the Antecedents of Top Management Teams: Evidence from Turkish ‘Big’ Business. British Journal of Management, (17): 177-194. Üsdiken, Behlül. 2019. Owners and Salaried Managers in Turkish Family Business Groups in Asli M. Colpan and Geoffrey G. Jones (eds), Business, Ethics and Institutions: The Evolution of Turkish Capitalism in Global Perspectives, New York: Routledge, 175-202. |
10 | İşletme Gruplarında Strateji | Gökşen, N. S. ve Üsdiken, B. 2001. Uniformity and diversity in Turkish business groups: Effects of scale and time of founding. British Journal of Management, 12(4): 325-340 |
11 | Devlet-İş İlişkileri ve Firma Performansı | Özcan G. B., ve Gündüz, U. 2014. “Political connectedness and business performance: evidence from Turkish industry rankings”. Business and Politics, 17:1, 41-73. Özen, Ş. ve Önder, Ç. 2019. Adaptation of corporate political ties to governmental change and its performance implications: The case of Turkish industrial enterprises, 1999-2010. The 35th EGOS Colloquium, 4-6 Temmuz, 2019, Edinburgh, UK. |
12 | Türkiye’de Yönetim Uygulamaları | Nichols, Theo, and Sugur, Nadir. 2004. Global Management, Local Labour: Turkish Workers and Modern Industry (pp. 77-140). Hampshire: Palgrave. Paşa, Selda Fikret, Kabasakal, Hayat and Muzaffer Bodur. 2001. “Society, Organisations, and Leadership in Turkey”, Applied Psychology: An International Review, 50 (4), 559-589 |
13 | Proje sunumları | |
14 | Proje sunumları | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Ön hazırlık için verilen kitap ve makaleler |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ön hazırlık için verilen kitap ve makaleler |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | 1 | 30 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | 1 | 18 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 168 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında teorik ve pratik bilgi ve beceriler kazanır. | |||||
2 | Sorunlara analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla yaklaşır. | |||||
3 | Küresel ve yerel muhasebe ve denetim standartları hakkında bilgi sahibidir. | |||||
4 | Muhasebe ve denetim problemlerine ilişkin bulgu ve çözümleri yazılı ve sözlü formatta aktarır. | |||||
5 | Muhasebe ve diğer yönetim bilgi sistemleri ile kuruluşların performansını eleştirel olarak değerlendirir. | |||||
6 | İş hayatında karşılaşılan gerçek durumlar için yenilikçi ve yaratıcı bir yaklaşım kullanır. | X | ||||
7 | Muhasebe ve denetimin temel alanlarında edinilen bilgileri stratejik bir bakış açısıyla bir araya getirir. | |||||
8 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
9 | Hem liderlik hem de takım çalışması becerilerini etkin ve verimli bir takım üyesi olarak gösterir. | |||||
10 | İş kararlarını verirken ve değerlendirirken etik bir bakış açısına ve sosyal duyarlılığa sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak işletmecilik alanı ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirebilir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest